Ako si poradiť pri namáhavom parkovaní?

Ako si poradiť pri namáhavom parkovaní?

Ako si poradiť pri namáhavom parkovaní?

Samoriadiace auto je stále prísľubom do budúcnosti, ale mnohí sa už naň tešia. Tí, ktorí nie sú schopní viesť motorové vozidlo, sú aj takí, ktorí sú schopní, ale nemajú radi alebo sa neodvážia parkovať a tí, ktorí sú schopní viesť vozidlo, ale skutočne nevedia zaparkovať. Kým nepríde očakávaná technológia, máme množstvo zariadení, ktoré vám pomôžu riadiť a zvýšiť vašu bezpečnosť.

Mnoho ľudí bojuje s parkovaním aj po mnohých rokoch šoférovania. Už pri hľadaní parkovacieho miesta sú vydesení a pri pohľade na úzke miesta ich zaleje pot. Možno by sa to malo robiť opačne! Aj keď vedia jazdiť po širokých cestách, možno si to aj užívajú, ale chcú uniknúť zo série manévrov, ktoré sú spojené s parkovaním, čo si od nich vyžaduje veľkú pozornosť a vysoké sústredenie. Pre ich aj tak nižšie sebavedomie nie sú vhodné kritické slová od okoloidúcich, a nie sú vhodné ani vytrubovania. Rovnako to však nemá zmysel, keď vydesený zvedavý pohľad okoloidúcich, ktorí vytrvalo sledujú, ako dokáže neskúsený rozbiť autá okolo seba. Bez ohľadu na to, ako sa zdráha, mal by sa naučiť parkovať! Chce to veľa cviku, dobrého inštruktora, aby ste sa po praxi dostali do rutiny.

Parkovací radar alebo cúvacia kamera pre ešte väčšiu bezpečnosť môžu byť skvelým pomocníkom pre tých, ktorí majú problémy s parkovaním. Ak ale niekto úplne nedokáže zaparkovať, môže svoj problém vyriešiť automatickým parkovacím asistenčným systémom. Takéto vybavenie nie je nové, na výber je veľa starších a moderných variácií. Niektoré z nich je možné dodatočne namontovať, existujú však modely, ktoré sú predinštalované vo výrobe. Potreby a rozpočet každého človeka určujú kto, akú pomoc chce použiť pri nechcenej úlohe, vyhnúť sa otlkom v nárazníku a zabrániť uviaznutiu na nízko viditeľných predmetoch. Spomenieme len niektoré príklady.  

Parkovací radar pípne, aby vám pomohol s parkovaním. Opakujúci sa výstražný tón označuje vzdialenosť od prekážky. Čím bližšie ste k predmetu, tým je zvuk častejší. Pri 30 cm vás upozorní nepretržité pípnutie. V cúvacom režime - zadný radar - sa aktivuje automaticky. Dá sa dokonca vypnúť vpredu, čo môže byť veľmi užitočné, ak jazdíte v kolóne.

Cúvací radar pomáha aj pri cúvacích manévroch. Fotoradar sa nachádza v zadnej časti vozidla a zapína sa v spätnom chode. Odošle na plochu počítača obraz z oblasti za autom. Vzdialenosti od nárazníka sú označené rôznymi farbami. Ďalšia farba ukazuje smer, ktorým bude auto jazdiť, podľa uhla volantu.

Cúvaciu kameru je možné ovládať aj pomocou aplikácie nainštalovanej v telefóne. Cúvacia kamera zabudovaná do ŠPZ WIFI zobrazuje aj cestný úsek za autom, ktorý prenáša signál na monitor bezdrôtovo.

Integrovaný cúvací radar a cúvacia kamera. V tomto prípade hovoríme o zariadení namontovanom v držiaku ŠPZ, pomocou ktorého sa môžeme dokonca vyhnúť vyvŕtaniu nárazníka. Fotoaparát je zabudovaný v strede konzoly a pravý a ľavý radar sú zabudované do oboch okrajov. Keď vodič cúva, okrem obrazu pripojenej cúvacej kamery sa zobrazuje aj vzdialenosť od blízkeho objektu. Cúvací radar pípne, keď sa k niečomu blížime.

Ak majiteľ aktívneho parkovacieho asistenta nemusí pri parkovaní vozidla s automatickou prevodovkou robiť nič iné, iba stlačiť tlačidlo. Tento systém samostatného parkovania monitoruje, posudzuje a identifikuje susedné parkovacie miesta pri pomalej jazde a naznačuje, či nájde vhodné miesto. Samotný parkovací manéver vykonáva auto bez zásahu vodiča. Volant musí byť uvoľnený, noha zložená z brzdy, auto riadi samo. Dokáže presne a relatívne rýchlo nasadiť auto aj do stiesnených priestorov, kde to dokážu len veľmi šikovní a skúsení vodiči. Ak je vo vozidle manuálna prevodovka, auto tam bude riadiť automaticky, avšak brzdu, plynový pedál a prevodovku musí vodič ovládať podľa pokynov na multifunkčnom displeji. Niektoré verzie dokážu zaparkovať pod určitým uhlom a samozrejme môžu opustiť parkovisko bez ľudskej kontroly.

V skutočnosti môžu tieto systémy podpory vedenia veľmi pomôcť. Môžu zabrániť zraneniu osôb a škodám na majetku, je však potrebné poznamenať, že nenahrádzajú bdelosť vodiča a ich použitie neznižuje ani zodpovednosť vodiča. Každý kto má rád zážitok úspechu z parkovania,  by sa ho však kvôli akejkoľvek štruktúre vytvorenej umelou inteligenciou nemal vzdať!