Oplatí sa meniť pneumatiky v zime aj v lete?

Oplatí sa meniť pneumatiky v zime aj v lete?

Oplatí sa meniť pneumatiky v zime aj v lete?

Čoskoro príde zima a s ňou aj mrazivé dni. V povedomí starostlivých majiteľov automobilov je už myšlienka požiadať o termín na výmenu pneumatík. Existujú však aj takí vodiči, ktorí pneumatiky nielenže nevymenia, ale dokonca sa na pozerajú na tých s udivením, ktorí výmenu kolies robia. Hodnotia to ako zbytočné vyhodenie peňazí, ktoré sú podľa nich iba obchodným ťahom výrobcov pneumatík, ktorí sa chcú na tom len obohatiť.Priznajme si, že povinnosť výmeny letných pneumatík je pomerne ďaleko od skutočnej výmenyza zimné pneumatiky. Šetrením a lenivosťou teda veľa ľudí jazdí na  cestách s rovnakými pneumatikami vo všetkých ročných obdobiach bez ohľadu na poveternostné podmienky, výkyvy počasia a teplotu, čím porušujú základné predpisy cestnej premávky. Pravda! Existuje však to, čo je dôležitejšie ako predpisy, peniaze a pohodlie:je to  bezpečnosť! Aspoň pre tento dôvod, by ste sa mali dozvedieť viac o výmenezimných pneumatík, ktoré považujete za zbytočné.

 

Aký je rozdiel medzi letnými a zimnými pneumatikami?

Hlavným rozdielom je zloženie materiálu pneumatík a vzor ich dezénu.

Materiál gumených pneumatík sa líši pôsobením rozdielnych teplôt. Sú tvrdé a krehké pri nízkych teplotách a pri vysokých teplotách sa stávajú mäkkými a pružnými. Pretože teplotný rozsah, v ktorom sú pneumatiky určené pre automobily veľmi úzke, výrobcovia vylepšili pneumatiky pre dva teplotné rozsahy a to pre chladné a teplé obdobie, pridaním aditív a použitím rôznych postupov.

Materiál zimnej pneumatiky má vysoký obsah silikónu, preto je mäkšia gumová zmes, ktorá ani v zime nie je nepružná a tuhá na studenom asfalte. Jeho vzor dezénu tvoria husté lamely, hlboké brázdy, široké kanály, ktoré zabezpečujú trakciu, priľnavosť a stabilitu a z gumy vytláča kašovitý sneh a vodu.

Letné pneumatiky sú vyrobené z tvrdšej zmesi, ktorá zaisťuje primeranú priľnavosť pri vyšších teplotách a dostatočnú odolnosť proti oderu. Jeho dezén je viac nasýtený, menej členitý a vďaka väčšiemu dezénu poskytuje lepšiu priľnavosť na suchých cestách. Pozdĺžne a bočné kanáliky slúžia na rýchle odvádzanie vody v daždi pri jazde zamokrenými vozovkami.

Prečo pred zimou montovať zimné pneumatiky?

Zimné pneumatiky sú špeciálne navrhnuté pre zimné poveternostné podmienky, vďaka svojmu materiálu a dezénu lepšie prilínajú na mokrej, zasneženej a zľadovatenej vozovke v chladnom počasí, s kratšou brzdnou dráhou v porovnaní s letnými pneumatikami. Za daných podmienok je  riadenie vozidla na ceste optimálne. Používanie letných pneumatík sa v zime neodporúča nielen kvôli chladu, zasneženým vozovkám, ale aj kvôli kombinovanej prítomnosti kašovitých, mokrých, kondenzujúcich kvapalín na vozovkev zimnom období.

Ako si vybrať zimné pneumatiky?

Na návrh odborníkov už denná priemerná teplota +7 °C odôvodňuje výmenu pneumatík bez ohľadu na to, či je cesta zasnežená, pretože teplota výrazne ovplyvňuje priľnavosť gumových zmesí. Je potrebné dbať na to, aby pneumatiky nemali hĺbku profilu menšiu ako 4 mm. Počas tejto doby, lamely už nie sú schopné zabezpečiť účinnú priľnavosť počas chladných mesiacov. Je dôležité mať zimné pneumatiky na všetkých 4 kolesách, pretože inak môže byť prispôsobenie sa vášho vozidla na ceste nepredvídateľné, pretože brzdná dráha rôznych pneumatík je odlišná!

V porovnaní s letnou je vhodné zvoliť užšiu zimnú pneumatiku, pretože takto sa rozloží hmotnosť automobilu na menší povrch, tlak pod kolesom bude vyšší, v dôsledku čoho pneumatika lepšie priľne k povrchu vozovky. Snažte sa nemeniť priemer kolesa, ani nosnosť pneumatiky na automobile!

Prečo nepoužívať v lete zimné pneumatiky?

Za teplého počasia je priľnavosť zimnej pneumatiky menej efektívna kvôli jej husto členitému vzoru, brzdná dráha sa výrazne predlžuje, deformuje sa v zákrutách a náhlych manévroch, zhoršuje sa riadenie na ceste, takže je ohrozená bezpečnosť!

V lete sa v horúčave zahreje asfalt, zmes zimných pneumatík príliš zmäkne, pneumatika sa rýchlejšie derie a rýchlejšie sa opotrebuje. V niektorých prípadoch môže dôjsť aj k poškodeniu riadenia automobilu, čo môže mať vážne finančné následky. Vďaka drsnejšiemudezénuzimných pneumatík bude hluk z jazdy vyšší a spotreba vozidla sa môže zvýšiť až o 20%.

Pre koho sú vhodné 4.sezónne pneumatiky?

Štvorsezónne pneumatiky môžu byť dobrým riešením pre majiteľov automobilov, ktorí jazdia len na krátke vzdialenosti pri nie príliš vysokých rýchlostiach, v extrémnom chlade, snehu, horúčave, t.j. nepoužívajú svoje vozidlo v extrémnych poveternostných podmienkach. Je to preto, lebo štvorsezónne pneumatiky fungujú za priemerných podmienok dobre. Ich tvrdosť je závisláod chladu a tepla, ich dezén sa vyznačuje obidvoma typmi pneumatík a vytvára prechod medzi ostatnými dvoma. Výrobcom sa zatiaľ nepodarilo vytvoriť gumovú zmes, ktorá by dokonale sedela vo všetkých ročných obdobiach. U štvorsezónnych pneumatík musíme počítať s dlhšou brzdnou dráhou v lete aj v zime,v porovnaní s letnými a zimnými pneumatikami za rovnakých podmienok.

Ako skladovať demontované pneumatiky?

Skladovanie ovplyvňuje vzhľad a výkon pneumatík, takže záleží na tom, za akých podmienok ich mimo sezóny uskladujeme. Po dôkladnom vyčistení pneumatík od blata a uviaznutých kamienkov a po označení, ktoré koleso sa v ktorej polohe nachádzalo, sme ich umiestnili na chladné miesto chránené pred svetlom a bez chemikálií. Pneumatiky s diskami uskladňujeme vodorovne nad sebou alebo zavesené tak, aby sa nedeformovali. Pneumatiky bez diskov uskladňujeme a ukladáme do vodorovnej polohy, občas ich otáčame.

Dúfajme, že vyššie uvedené skutočnosti presvedčilo aj skeptikov o dôležitosti výmeny pneumatík. Je nesporné, že bez vhodnej pneumatiky je ľahšie vytvoriť nehodu. Z dlhodobého hľadiska je určite bezpečnejšie a ekonomickejšie používať samostatné zimné a samostatné letné pneumatiky. Možno si nie všetci uvedomujú, že v zmluvách niektorých poisťovateľov sa tiež uvádza, že ak niekto spôsobí nehodu s autom, ktoré nie je na sezónu správne pripravené, bude mu odmietnuté poistné plnenie.

V prípade dopravnej nehody ak technický, dopravný expert zistí, že nehode sa mohlo zabrániť použitímsprávnych pneumatík, bude už nastolená aj otázka zodpovednosti nielen za škodu, ale aj za porušenie dopravných predpisov.  To už nechceme riskovať, však?