Únava počas jazdy a jej problémy

Únava počas jazdy a jej problémy

Únava počas jazdy a jej problémy

Jazdiť unavený je veľmi riskantné! Po náročnom dni alebo dlhej monotónnej ceste to môže byť vážny problém. Môže za to takmer štvrtina príčin dopravných nehôd. Mnohoročné skúsenosti mnohých vodičov poskytujú praktické rady, aby vedenie vozidla počas únavy neviedlo k tragédii.

Ak viete, že vás čaká dlhá cesta, pripravte sa na to! Naplánujte si vopred zastávky, kde budete mať možnosť občerstviť sa. Predtým, ako odídete, chojte spať skôr, ideálne by bolo minimálne 7 - 8 hodín spánku. Nezačnite jazdiť večer, pretože podľa činnosti vašich vnútorných biologických hodín sa váš výkon v noci znižuje, a tak čoskoro po odchode prídu známky únavy.  Konzumácia alkoholu a užívanie liekov a drog ovplyvňujúcich vedenie vozidla sú vylúčené! Urobíte dobre, ak pred cestou nekonzumujte príliš veľa a príliš ťažké jedlo, pretože to uľahčuje zaspávanie. Ak je to možné, vezmite si so sebou spoločníka na cesty, ktorý môže v prípade potreby prevziať vedenie vozidla.

Únava sa nedá bagatelizovať, pretože môže mať fatálne následky. Aby ste mohli tomu predísť, musíte si uvedomiť nepríjemné a znepokojujúce príznaky, ktoré sa objavujú počas jazdy. S trochou pozornosti  tieto príznaky aj upozornením vašich spolucestujúcich sa dajú ľahko identifikovať:

- zívanie, ospalosť, zatváranie, pálenie očí, trenie očí

- zúženie zorného poľa

- pocit únavy

- ťažšie  udržanie sa na ceste

- oneskorená reakcia na dopravné situácie, dlhý reakčný čas

- rozptýlenie

- neobvyklý štýl jazdy

- mechanické akcie atď.

Existujú však osvedčené metódy, ako prekonať zdanlivo neprekonateľnú únavu z jazdy:

Za jazdy sa pohodlne usaďte, natiahnite sa! Pokiaľ to podmienky umožňujú, z času na čas zmeňte

polohu vašich nôh a sedadiel.

Aby nedošlo k namáhaniu očí, noste slnečné okuliare za slnečného počasia!

Oddýchnite si 15 - 20 minút, keď vystúpite z auta, môžete vdychovať čerství vzduch, pokrúžiť s hlavou, hýbať trupom a končatinami, prebehnúť sa v blízkosti, konzumovať správne množstvo tekutín  tým

načerpáte sviežosť. Počas prestávky sa nadýchajte čerstvého vzduchu, tým sa do mozgu dostane kyslík a vy sa budete môcť opäť sústrediť na jazdu. Nepočíta sa za odpočinok, ak počas zastavenia

telefonujete alebo meníte koleso, radšej sa starajte o svoje problémy.

Zapnite klímu počas veľkých horúčav alebo stiahnite okno. Aj v chladnom zimnom období je

vnútorná vysoká teplota nie príliš dobrá. Znížte teplotu, neohrievajte interiér nad 21 stupňov Celzia.

Časté vetranie interiéru je veľmi dôležité za jazdy najmä na dlhších cestách.

Porozprávajte sa s vašim spolucestujúcim alebo ak nie, počúvajte rádio. V žiadnom prípade by ste si

nemali vyberať jemnú hudbu, pretože dosiahnete opačný efekt. Či už je to rýchla alebo dynamická

hudba, pre tých, ktorí ju majú radi, môžu drvivé skladby spôsobiť dokonalé oživenie. Môžete dokonca

aj spievať! Je vhodné po chvíli zmeniť vysielajúce stanice.

Dobrým spôsobom kontroly je žuvanie, môže to byť žuvačka, semiačka, čokoláda alebo čokoľvek iné, čo môžete konzumovať bez problémov počas jazdy.

Ak už žiaden z týchto tipov nepoužijete  a nemôžete sa nijako sústrediť na jazdu, radšej zastavte na

odľahlom mieste, kde poloha vozidla neohrozuje premávku, alebo odstavte pred ubytovňou na ceste

a vyspite toľko, koľko je bezpečné, aby ste ožili v miere zodpovedajúcej pre bezpečnú jazdu.

Sú ľudia, ktorí si nedokážu pripustiť hranice svojich možností a výkonov, ktoré denno-denne zažívame. Nepodceňujte riziko únavy! Ak sa nám týmto blogom podarilo upozorniť motoristov na nebezpečenstvo dopravných nehôd spôsobených únavou, existuje šanca na vedomé preventívne opatrenia a prevenciu. K dispozícii sú tiež technické zariadenia na sledovanie bdelosti vodiča, ktoré ostrým tónom signalizujú naklonenie hlavy používateľa dopredu. Každý sám zistí, ktorý je najlepší spôsob, ako zostať sústredený a bezpečne sa dostať do cieľa. Príjemnú jazdu a veľa šťastia!